Så kan textilbranschen bli mer cirkulär och hållbar
RE:Source har finansierat en rad projekt som fokuserar på hur textilbranschen kan bli mer resurseffektiv genom cirkulära affärsmodeller och ökad spårbarhet.
Det slängs 100 miljoner ton kläder i världen varje år. Det skulle räcka till ett 40 meter tjockt täcke över södra Sverige. RE:Source har finansierat en rad projekt som fokuserar på hur textilbranschen kan bli mer resurseffektiv.
– Problemet är att branschen har en kortsiktig produktion som är ganska ospecifik. Man gissar på ett års sikt på vad man tror att kunden vill ha nästa sommar. Det är också så billigt att köpa nya kläder att man knappt behöver använda dem, så vissa blir till och med hängande i garderoben med prislappen kvar, säger Cecilia Tall, programchef för RE:Source.
Hur vi använder våra kläder är precis vad projektet Favoritgarderoben har undersökt. 340 personer fick använda en app och registrera vad de tog på sig varje dag under 100 dagar.
– En av de viktigaste sakerna som vi hittade var att man inte vet hur många plagg man har i sin garderob.
Ann-Charlotte Mellquist, senior forskare, RISE
Av de plagg som användes under den här 100-dagarsperioden var det nästan 3000 plagg som användes bara en gång, vilket var 23 procent av alla plagg som loggades under perioden.
Prenumerera på plagg
Ett sätt att öka nyttjandegraden på kläder är att erbjuda prenumeration, vilket Houdini Sportswear utvecklade i ett projekt finansierat av RE:Source. Houdini satte upp fokusgrupper och lät sen 100 personer välja paket med fyra funktionsplagg, där man kunde byta efter behov.
– Jag tror den som bytte mest, under halvåret vi hade det igång, bytte säkert 17 gånger och deltagarna var i stort sett positiva, säger Gustav Hedström, affärsanalytiker på Houdini Sportswear.
Houdini kunde konstatera att det skulle vara praktiskt möjligt och nödvändigt att skala upp experimentet för att nå lönsamhet och en minskad klimatpåverkan. Men det skulle i sin tur förutsätta att transporter, tvätt och reparationer inte blev för omfattande.
– Vi har utforskat cirkulära affärsmodeller i mer än 10 år. Det är jättemånga som använder vår hyrtjänst och att jobba cirkulärt är lönsamt. Det är så vi har växt och har lyckats ta en internationell position, säger Eva Karlsson, vd Houdini Sportswear.
Digitala system och spårbarhet
En annan viktig slutsats av prenumerationsprojektet var att det skulle behövas ett branschgemensamt digitalt system för hanteringen. Och just datahantering och spårbarhet för att kunna återanvända kläder är precis vad man utvecklar i ett annat RE:Source-finansierat projekt, där FilippaK samlar in använda plagg och analyserar hur de använts. Om det behövs repareras plagget och därefter går det till försäljning igen. Längs hela processen samlas data om plagget in och kläderna förses med en NFC-tag*.
Resultatet blir alltså ett chip som innehåller hela plaggets historia, komplett med vilka slags textilfibrer som används vid tillverkning och vilka reparationer som har gjorts.
– Det blir oerhörda mängder data, men det nödvändigt om man vill ställa om till en cirkulär ekonomi. Vi pratar alla om datadrivet beslutsfattande och det här är en del av det. Jag tycker att vi bör sätta ett mål på att reparera en miljon plagg genom den här lösningen. Om vi gör en miljon i Sverige så blir det ett exempel för Europa och sedan kan hela världen ta efter, säger Shameek Ghosh, vd för Trustrace.
*NFC (Near Field Communication) Närfältskommunikation är en överföringsstandard för kontaktlöst utbyte av data över korta sträckor.