Klädval ska lotsa mot hållbar garderob
Vad händer om du synar din garderob i sömmarna? Skulle du upptäcka att du använder alltihop, bara hälften eller kanske ännu mindre?
Favoritgarderoben är projektet som vill identifiera och mäta vad vi har på oss och hur mycket av våra kläder som faktiskt bara blir liggande.
Med hjälp av de drygt 350 personer som ingår i testgruppen i Favoritgarderoben ska projektet ta reda på hur ofta, eller sällan, vi använder våra olika klädesplagg. Sedan en dryg månad tillbaka registrerar de dagligen de kjolar, klänningar, byxor och tröjor den använder med hjälp av en specialframtagen app i mobilen.
-Inför att de började registrera har de också fått räkna antalet plagg de har i sina garderober. På så sätt kan vi mäta hur stor andel som verkligen används, säger Peter Algurén, projektledare på RISE.
Statistiken en nyckel
Projektet arbetar tillsammans med företagen Houdini, Filippa K och Asket som givet sin profil och sina erbjudanden alla kan antas ha en kundgrupp som är lite extra intresserad av hållbarhet. En stor del av respondenterna har anslutit till kartläggningen efter en inbjudan från något av företagen. De har signat upp sig på att registrera allt de har på sig, varje dag i hundra dagar. Det är med andra ord en ganska stor insats som kräver både engagemang och uthållighet.
-Än så länge har nästan ingen hoppat av, deltagandet ligger stabilt vilket är jättebra. Vi skickar ut peppande mejl och visar också lite generell statistik för att uppmuntra dem att hålla ut, säger Peter Algurén, som själv loggar sina klädval och dagen till ära registrerat den randiga tröja som han använder för första gången under testperioden.
Testpersonerna är snart halvvägs igenom registreringsperioden och när den är klar väntar en spännande analysfas.
-Efter två veckor kunde vi se att testpersonerna använt sammanlagt 7072 plagg 17336 gånger, säger Peter Algurén, som ser fram emot att gräva i statistiken och leta mönster.
Är billigt billigt?
Målet i projektet är att få en bild av hur vi faktiskt använder våra kläder, en insikt som i sin tur kan guida till nya konsumtionsmönster och affärsmodeller.
-Kan det exempelvis vara så att ett dyrare plagg i längden blir mer ekonomiskt fördelaktigt än ett billigt eftersom det håller, vi gillar det och använder det många fler gånger, säger Peter Algurén.
Projektet ska vara klart i mitten av 2023 och resultaten kan bli högintressanta för såväl producenter och handel som för konsumenter. Och kanske kan slutsatserna guida oss alla mot den optimala garderoben, där allt används och kommer till nytta.
-På sikt kanske vi faktiskt kan hitta vägar för att undvika att nya plagg köps utan att användas och samtidigt se till att öka användningen av de plagg som blivit bortglömda i garderoben, säger Peter Algurén.
Vill du komma i kontakt med projektet? Du når projektledare Peter Algurén på peter.alguren@ri.se