Nudie Jeans: ”Man måste ha mod och stålsätta sig”
Denimvarumärket Nudie Jeans från Göteborg har länge drivit cirkulära initiativ som gratis reparationer, take-back program, re-use försäljning och fiberåtervinning av jeans.
I ett nytt RE:Source finansierat projekt kommer Nudie Jeans skala upp sina cirkulära tjänster.
Målet är att skapa ett ”proof of concept” för cirkulära affärsmodeller som kan komma flera aktörer till godo.
– Under de senaste åren har vi noterat ett nytt momentum när det gäller att skala upp cirkulära komponenter av vår affärsmodell och utveckla de mekanismer som saknas för att stänga loopen helt och hållet, säger Kevin Gelsi, Circular Product Manager på Nudie Jeans.
Fler och fler kunder nyttjar de cirkulära tjänsterna och efterfrågan växer. Under 2023 lagades över 73 000 par jeans, och företaget ser nu en möjlighet att ta ett helhetsgrepp om de cirkulära modellerna.
– Vi vill utforska hur man kan bygga en holistisk och diversifierad cirkulär affärsmodell – med bibehållen lönsamhet, säger Kevin Gelsi.
Nudie Jean har varit tidigt ute med att utveckla cirkulära koncept och hunnit skaffa sig erfarenhet och insikter kring att arbeta cirkulärt i sin bransch. Att börja smått och ha kunden med sig är några viktiga slutsatser.
– För oss har ett par centrala framgångsfaktorer varit att vi börjat småskaligt och låtit strukturen växa organiskt, samtidigt som vi har arbetat med låga trösklar och tydliga incitament för cirkulärt konsumentengagemang. Till exempel är reparationsservicen gratis och vi ger rabatt på framtid köp vid inlämning av plagg. Att ha med sig konsumenten på resan är essentiellt, och för oss blev gratisreparationerna verkligen en första ”gate way” till fler cirkulära initiativ.
”Man måste kanske våga ta en högre ekonomisk risk för att lyckas etablera ett cirkulärt system”
Förutom att ha kunden med sig på tåget är det viktigt att det finns klara ledningsdirektiv och organisationsfunktioner som arbetar med cirkulär utveckling inifrån, menar Kevin Gelsi.
– Man måste ha mod och stålsätta sig, och det är såklart nödvändigt att göra kalkylen i den utsträckning det går. Men när det kommer till att sätta upp nya cirkulära processer är det lätt att stirra sig blind på finansiella garantier som inte existerar – man måste kanske våga ta en högre ekonomisk risk för att lyckas etablera ett cirkulärt system, som sedan kan bära sig på sikt. Har man dessutom ansvarsfullt tillverkade och högkvalitativa produkter som kunden verkligen känner en koppling till, och en prisnivå som gör det mer logiskt att reparera än att köpa nytt, så tror jag att man kommit ganska långt. Då kan man våga ta små steg framåt utan att behöva hamna i någon slags skräckslagen ”omsättningsparalysering”