8 oktober 2025 - 14:03

Så kan fler företag sätta cirkulära mål – och nå dem

Många företag har en ambition att bli mer hållbara och mer resurseffektiva  – men att sätta tydliga mål och hitta praktiska sätt att följa upp sitt arbete är inte alltid lätt. I ett nytt projekt ska RE:Source stötta företag som vill sätta upp och mäta mål för en mer cirkulär verksamhet.

Lotta Göthe och Maria Losman från Ecoplan in Medio

Bara 40 procent av Sveriges börsbolag har formulerat mål för sina cirkulära strategier, enligt den RE:Source-finansierade rapporten Circular Economy Outlook 2024. Detta samtidigt som undersökningar visar att företag som har strategier med konkreta mål och mätetal, genomför dem i fyra gånger så hög utsträckning som de som har strategier utan mål.

Därför har RE:Source startat projektet Cirkulär affärsstyrning – hur sätta mål och mäta utfall i praktiken. Här ska vi samla, analysera och sprida enkla och praktiska arbetssätt för företag som vill sätta och mäta affärsstödjande cirkulära mål. 

– Fler bolag behöver bli mer resurseffektiva och mer cirkulära. Faktum är att det är en förutsättning för att vi ska klara av en resursanvändning inom planetens gränser. Vi hoppas att det vi tar fram inom detta strategiska projekt kommer få fler företag att se potentialen i att ställa om i praktiken, säger Malin Orebäck, programchef för RE:Source.

Projektet kommer att genomföras av Ecoplan in Medio, konsulter inom hållbar utveckling med fokus på bland annat förändringsarbete och innovation. Lotta Göthe och Maria Losman kommer att driva projektet, och vi ställde några frågor. 

”Fler bolag behöver bli mer resurseffektiva och mer cirkulära”

Varför är det viktigt att sätta och mäta cirkulära mål? 

Maria Losman: – Mål är ett av flera sätt att kommunicera. Väl genomtänkta och förankrade mål kan vara användbart för att samla anställda och samarbetspartners, men även för att förstå prioriteringar. Mätning med väl valda indikatorer kan behövas både för interna och externa behov. Internt för utvecklingsarbete och för att effektivisera produktion, externt för att stödja marknadsföringen.

Hur har ni tagit er an frågan, och vad vill ni göra i projektet?

Lotta Göthe: – Vi kommer att anpassa metoder som redan finns så att de passar mindre företag, och vår utgångspunkt kommer vara just de mindre företagens förutsättningar och behov. Med mindre företag menar vi runt 10 – 500 anställda. Vi tänker fråga ett urval av personer på företag vad de använder för metoder och verktyg i sitt utvecklingsarbete idag, och på vilket sätt de upplever nytta av olika metoder. Förutom intervjuer tänker vi använda oss av en frispråkig testpanel av praktiker från mindre företag.

Maria Losman: – Vi tycker det är särskilt spännande med företag som är nyfikna på mer cirkulära affärer, men som kanske känner att de inte kommit så långt. Det är deras vardag vi utgår från. Arbetar du i ledning eller affärsutvecklande ställning för ett företag, och vill vara med och bli intervjuad eller finnas i vår testpanel för verktyg för att komma igång eller fortsätta med cirkulära perspektiv är det bara att höra av dig!

Hur kommer företag att kunna använda och bli hjälpta av era resultat? 

Maria Losman: – Projektets resultat kommer vara tillgängligt för företag som vill utveckla sina affärer i en mer cirkulär riktning, så att de enkelt kan komma igång eller ta steget vidare. Vi hoppas att trösklarna kommer sänkas för att gå från intresse till aktiviteter. De verktyg som mindre företag bedömer som användbara kommer RE:Source göra tillgängliga för vem som helst att ta del av.

”Vi hoppas att trösklarna kommer sänkas för att gå från intresse till aktiviteter”

Om vi lyfter blicken lite, vad tror ni krävs för att fler företag ska ställa om till en cirkulär affärsmodell? 

Lotta Göthe: – Företag behöver ha kunder och få betalt. Efterfrågan är helt avgörande. Som kund, vilket ju många företag och offentliga organisationer är, kan man bidra med att tänka till kring sina behov och vad man köper.

Maria Losman: – Det behövs samtidigt incitament eftersom det är ansträngande att ändra beteende, att göra något annorlunda än tidigare. Hinder behöver plockas ner, till exempel ta bort regler eller ekonomiska styrmedel som leder till linjär ekonomi. Politiska styrmedel behövs som uppmuntrar lönsamhet i affärer för att förlänga livslängder, reparera, återbruka och återvinna och så vidare. Ett exempel på det är hur nya råvaror och arbete beskattas.

Vill du ha RE:Source nyhetsbrev?

Prenumerera här