13 september 2024

Återvinningsindustrierna lanserade ny färdplan – vi var på plats

Återvinningsindustriernas har lanserat en uppgraderad färdplan för en fossilfri och cirkulär konkurrenskraft – vår programchef Cecilia Tall var på plats för att prata om vad forskningen säger och om vikten av cirkulära affärer.
– Vi måste hitta affärsmodeller som inte bygger på att producera så mycket som vi gör idag.

Återvinningsindustriernas färdplan beskriver två övergripande mål: hur kan den egna branschen uppnå fossilfrihet, och hur kan man underlätta för andra branscher attt bli mer cirkulära genom användning av återvunna material.
Färdplanen innehåller också konkreta åtaganden från återvinningsindustrin, och förslag på vilka politiska åtgärder som krävs för att röja hinder på marknaden för återvunna material.

Den första versionen av färdplanen lanserades 2020 inom ramen för Fossilfritt Sverige, och i september i år lanserades en uppgraderad version. Under lanseringseventet av färdplanen arrangerades bland annat ett panelsamtal med fokus på forskning, där vår programchef Cecilia Tall deltog. Hon tryckte på vikten av att även prata om hur vi undviker avfall och skapar affärsmodeller som gör rätt från början.

– Nu finns det flera lagförslag som rör cirkulär design och förhoppningsvis är det en parentes i historien, att vi som nu ökar på bergen av avfall. I vårt program har vi sedan starten börjat att prata alltmer om cirkulära affärsmodeller och hur vi kan frikoppla lönsamheten från resursutvinningen.

Textilindustrin tydligt exempel

Cecilia Tall tog textilindustrin som exempel på en bransch som måste börja att ta tag i problemen i konsumtionsledet.

– Det största problemet för textilbranschen är överkonsumtion och överproduktion. Nästan hela miljöbelastningen ligger i produktionen, då räcker det inte att byta till återvunnet material för att lösa problemet. Vi måste hitta affärsmodeller som inte bygger på att producera så mycket som vi gör idag.

För att få cirkulära strategier på plats krävs stöd i form av både forskningsmedel och kapital till bolag som jobbar i rätt riktning.

– Parallellt med utmaningen att ta hand om det som redan finns, så måste vi se till att företagen har cirkulära strategier på plats och stötta dem i omställningen mot en framtid utan avfall, säger Cecilia Tall.

En fråga som bland annat lyftes av Martin Strååt, grundare av företaget Novoplast, som arbetar med plaståtervinning. Han pekade på svårigheterna att få affären att gå ihop, och lyfte bland annat importen av billig plast från Kina som ett problem men även vikten av lösningar som motiverar de investeringar som krävs för att bygga upp en kostsam verksamhet.

Dags att tänka nytt?

I forskarpanelen deltog även Maria Ljunggren, docent vid Chalmers tekniska högskola och Mattias Lindahl, professor Linköpings universitet.

Maria Ljunggren hakade på resonemanget om konsumtion, och tog bilindustrin som exempel.

– När det gäller bilar och batterier är omställningen så snabb att vi inte kan återvinna oss ur resursbristen. Vi har för lite material i omlopp. Då måste det istället handla om hur vi konsumerar, hur många och hur stora bilar behöver vi och hur använder vi våra bilar? Jag vill gärna se mer fokus på samspelet mellan konsumtionsnivå och resursbrist, sa hon.

Mattias Lindahl konstaterade att näringslivet i många fall ligger i framkant och lyfte en fråga som varit i luften under förmiddagen – kanske behöver vi ett nytänk när det gäller var frågan om resurser och återvinning ska ligga?

– Det rör många politikområden, det är både en näringspolitisk fråga, en strategisk resursfråga, säkerhetspolitisk fråga och så vidare, samtidigt som det är en miljöpolitisk fråga. Är det naturvårdsverket som är rätt myndighet, kanske borde det vara tillväxtverket?

Här hittar du den uppgraderade färdplanen.

Här kan du i efterhand ta del av lanseringesventet med flera intressanta panelsamtal.

Vill du ha RE:Source nyhetsbrev?

Prenumerera här